Wereld Diabetesdag, 14 november

14-11-2018

Vandaag is het Wereld Diabetesdag. Diabetes is een ziekte die ongeveer 1 op 12 Belgen heeft. En daarbij zien de voorspellingen er niet denderend uit, tegen 2030 zou dit 1 op de 10 zijn. Ook op wereldschaal zijn de cijfers hoog, meer dan  miljoen mensen hebben diabetes. Ook jij kan daar 1 van zijn want 1 op de 2 mensen met diabetes type 2 is niet gediagnosticeerd. Het is dus belangrijk om regelmatig je bloed te laten controleren.

Er bestaan 2 soorten diabetes: type 1 en type 2.

Diabetes type 1 ontstaat meestal op een jonge leeftijd bij kinderen of jongvolwassenen. Toch kan het ook op een oudere leeftijd dan 40 jaar opsteken. Door een fout in het afweersysteem worden de cellen die insuline aanmaken afgebroken. Zo kan de pancreas het hormoon insuline niet meer produceren. Waarom het afweersysteem het laat afweten, is nog onduidelijk. Erfelijkheid speelt vermoedelijk een rol.

Diabetes type 2 ontstaat door de onvoldoende werkzaamheid van insuline, in combinatie met de achteruitgang van de alvleesklier. Gezonde leefgewoonten kunnen helpen op type-2-diabetes te voorkomen.

1) Hou je lichaamsgewicht onder controle: Met een evenwichtige voeding en voldoende lichaamsbeweging bereik je het beste resultaat. Neem eens een kijkje naar de voedings- en bewegingsdriehoek.

2) Beweeg regelmatig: Doe dagelijks minstens een halfuur aan matig intensive lichaamsbeweging. Neem eens de fiets of ga te voet naar het werk, school, hobby of supermarkt. Dit levert al een behoorlijke portie beweging op. Probeer ook zittende momenten thuis of op het werk te verminderen door rond te lopen tijdens het telefoneren, naar je collega te gaan in plaats van het mailen... Neem is een kijkje naar de bewegingsdriehoek. Bewegen helpt niet alleen je gewicht onder controle te houden. Het kan ook de insulinegevoeligheid verbeteren zodat de cellen in lichaam meer suiker opnemen i.p.v. in je bloed te laten circuleren.

3) Eet gezond: Eet vezelrijke voeding en vermijd vetrijke voeding. Zorg er dus voor dat je voldoende groenten, fruit, volkoren graanproducten en peulvruchten inneemt. Beperk ook je alcoholgebruik tot 1 voor vrouwen en 2 glazen voor mannen per dag en natuurlijk liefst niet dagelijks. Neem een kijkje naar de voedingsdriehoek.

4) Stop met roken: Bij rokers reageert het lichaam niet meer goed op insuline, het hormoon dat de bloedsuikerspiegel onder controle houdt. De cellen worden er ongevoeliger voor. Als insuline niet meer voldoende kan werken, wordt de bloedsuiker te hoog. Dit wijst op diabetes.

Wil je meer informatie over hoe je een gezonde levensstijl opbouwt of hoe je om moet gaat met diabetes, aarzel dan zeker niet om een afspraak te maken.